|
Fattar även S att det handlar om att arbetsgivarna vill krossa arbetstagarsidan? Detta är naturligtvis en ”sanning” som är lika osann som att arbetsgivare har rätt att ensidigt ändra i kollektivavtal. Bakgrunden är den att Veolia la ett anbud på trafiken som låg åtskilligt under de konkurrerandes. För att få det att gå ihop med tillräckligt stor vinst vill arbetsgivaren nu få bort fastanställningar och ersätta dem med timanställningar! Det är detta skamliga uppträdande som ligger bakom strejken och Almegas lookout. Peter Johansson skriver på samma sätt att Veolia har skapat tågstoppet och Martin Moberg att han stödjer Seko till hundra procent... Martin påtalar också att det nu utvidgats till en strejk om arbetsvillkoren mer allmänt på arbetsmarknaden. Jonas Sjöstedt och partikamraten Daniel Sestrajcic kräver att region Skånes politiska ledning sätter press på Veolia. Oddsen härför är dock mycket låga då region Skåne styrs borgerligt med MPs hjälp. ![]() Den borgerliga pressen stödjer arbetsgivaren! Man vill ha ”elastiska” löntagare Arbetsgivaren beter sig ”oetiskt” Är det möjligen Högeralliansens (och Mps) fel som upphandlat lågt?
2014-06-03, 21:56 Permalink
Andra bloggar om: Östersundstågen Almega Veolia Tågkonflikt Arbetslöner timanställning istället för fast jobb Arbetsrätt Skåne Bo widegren
Ingen från varken näringslivets sida eller politiker på högerkanten verkar förstå vad den ökade mängden med osäkra anställningar i förlängningen leder till.
En visstidsanställning, oavsett vilket namn den har, leder givetvis till att investeringsmöjligheten i ex bostad/bil eller andra större investeringar för personen ifråga i princip omöjliggörs! Han/hon får inga lån, ingen kredit! Han/hon sparar väl medveten om att nästa månad kan det vara en numera 50% a-kassa och/eller socialbidrag som skall betala de löpande räkningarna. Man vill ju gärna tro och hoppas att näringslivets toppar och även högerpolitiker är minst normalbegåvade men de senaste årens utveckling får mig att tvivla på det för vem har näringslivet tänk skall ha råd att köpa deras produkter i framtiden och hur tänker sig högerpolitiker att tillväxten skall öka när allt flera har ovissa anställningsformer?
I ICA butiken vill folk att vi skall köpa rättvisemärkta produkter. Gäller inte detta för transporter här hemma? Jag kommer att ta bilen så länge jag vet att kollektivtrafikanställa har orimliga anställningsvillkor.
Bo Widegren: Det finns alternativ om du skulle vilja göra en insats: Tala med dina politiker att de skall erbjuda upphandling med hyfsade villkor för anställda och arbeta politiskt för de anställdas villkor. Nya kommentarer kan ej göras för detta blogginlägg! |


motsvarar 18 procent av de 4,7 miljoner som har sysselsättning. Det kan jämföras med 10 procent 1990. Nyligen hotade EU-kommissionen att dra Sverige inför EU-domstolen för att regeringen inte stoppat missbruket av tillfälliga anställningar. Men statsminister Fredrik Reinfeldt (M) och arbetsmarknadsminister Elisabeth Svantesson (M) anser inte att det finns några skäl att ändra de svenska reglerna och har t.o.m. trots EU-kommissionens ingripande mumlat om att det skulle handla om handelshinder. ”Hårresande! Fredrik Reinfeldt skämmer ut Sverige”, sa S-ledaren Stefan Löfven nyligen. Stefans framträdande i dagens Aktuellt visade att han håller på att förtydliga S-politiken. Vänsterledaren Jonas Sjöstedt menar att det understryker Vänsterpartiets krav på stopp för privatiseringar. ”Om tågtrafiken drevs i offentlig regi skulle man komma ifrån att tågbolagen bjuder under varandra i anbuden och sen säger upp personal”. 
strejken



