Mer resurser och ökad statlig kontroll  av järnvägsunderhållet är ett måste för fler jobb och ökad tillväxt. Det  vet den här regeringen och det vet nog de flesta som åker tåg", skriver  infrastrukturminister Anna Johansson på SVT Opinion
I dagarna redovisade  Trafikverket att de kommer att tvingas minska eller helt upphöra med  underhållet på vissa järnvägssträckor i Sverige. Något som SVT  uppmärksammade.
Hårdast riskerar godstrafiken att drabbas.  Bakgrunden är känd. Trots att behoven av järnvägsunderhåll aldrig har  varit större arbetar Trafikverket utifrån en borgerlig budget med  alltför lågt fokus på järnvägsunderhåll.
Icke fungerande godstransporter är ett hot  mot jobb och tillväxt. Utan goda kommunikationer är risken stor att  företag flyttar sin verksamhet till andra länder och regioner.
Därför är underhållsarbete på järnvägen avgörande, inte bara i tätort utan även på viktiga godsstråk.
För trots vad den tidigare statsministern  sagt är inte industrin praktiskt taget borta. Tvärtom är industrin  Sveriges ryggrad, som ger utveckling, innovationer och inte minst jobb  till fler.
I regeringens förslag till budget för  innevarande år anslogs hela 1,24 miljarder kronor i ökat  järnvägsunderhåll. I Alliansens budget som med stöd av  Sverigedemokraterna vann majoritet i riksdagen fanns dock inte denna  satsning med.
Alliansen prioriterade helt enkelt inte frågan.
Den förra regeringen verkar inte heller haft  något större intresse av godstransporter. I den nationella plan som nu  råder prioriteras persontrafiken i och mellan våra större städer.
Pålitliga och effektiva persontransporter är  mycket viktiga, inte minst för välfungerande arbetsmarknadsregioner.  Samtidigt är basindustrins behov av godstransporter en absolut  förutsättning för jobbtillväxt.
När oppositionen röstade bort den nödvändiga  satsningen på underhållsarbete avstannade bland annat det planerade  spårbytet på den hårt trafikerade sträckan Boden - Bastuträsk. Det har  lett till stora och berättigade protester från regionens aktörer, inte  minst näringsliv och industri.
Beskedet har även fått andra att reagera,  såväl Skogsindustrierna som Green Cargo och länsstyrelser är oroliga för  framtiden för godstransporter på järnväg.
Få vill se en överflyttning från järnväg till  lastbil med ökade utsläpp och klimatpåverkan som följd. Och ännu färre  vill se industrin försvinna.
Mer resurser till järnvägsunderhåll och ökad  statlig kontroll av järnvägsunderhållet är ett måste för fler jobb och  ökad tillväxt.
Det vet regeringen och det vet nog de flesta som åker tåg eller transporterar gods på banan också.
Anna Johansson. Infrastruktuminister